A A A

Wiris Quizzes



Wiris Quizzes to system automatycznej oceny pracy uczniów, które wzbogaca zwykłe typy pytań o funkcje matematyczne i naukowe. Dostępne są integracje dla systemów nauczania LMS (Moodle, Canvas, …) i narzędzia oceny użytkownika, tworzone za pośrednictwem publicznego interfejsu API. Wiris Quizzes to potężne narzędzie nauczania w warunkach klasowych.

Automatyczna ocena


Matematyczna interpretacja odpowiedzi ucznia przez nauczyciela jest naturalna lub prawie mimowolna, gdy ręcznie oceniamy egzaminy, ale typowym problemem dla komputerów jest to, że mogą zrozumieć tekst tylko dosłownie. W tym przykładzie prawidłowa odpowiedź ustawiona przez nauczyciela to 2(x+1). Poprawny będzie również inny równoważny sposób zapisania tego, na przykład poprzez rozłożenie iloczynu: 2x+2.


Dodatkowe własności


Czasami ważna jest nie tylko wartość liczbowa odpowiedzi, ale także jej forma. Zwykle dzieje się tak, gdy uczysz podstawowych manipulacji algebraicznych i chcesz uzyskać odpowiedź w bardzo określonej formie. Na przykład, jeśli uczysz, jak zmniejszać ułamek, prawdopodobnie chcesz zaakceptować tylko ułamek zmniejszony jako poprawną odpowiedź. W tym przykładzie możemy wymagać rozłożenia odpowiedzi na czynniki i nie zaakceptujemy odpowiedzi rozdzielonej 2x + 2. Oprócz dodania tego twierdzenia do poprzedniego pytania, możemy również zdefiniować odpowiedzi częściowo ocenione.


Parametry losowe


Inną godną uwagi cechą Wiris Quizzes jest możliwość generowania losowych pytań. Oznacza to, że za każdym razem, gdy pytanie jest otwierane, możemy napisać ogólne pytanie z innymi danymi. Biorąc pod uwagę poprzedni przykład, w poniższej animacji losowo ułożymy część pytania. W Wiris Quizzes możesz definiować i zarządzać zmiennymi losowymi. Robimy to w interfejsie Wiris Quizzes Studio. W rzeczywistości jest to miejsce, w którym większość pracy jest wykonywana w systemie Wiris Quizzes. To tutaj definiujemy losową długość i odpowiednio drugą stronę trójkąta. Następnie modyfikujemy poprawną odpowiedź, używając nowej zmiennej jako części formuły.

Na koniec wstawiamy te zmienne do pytania. Jeśli dwóch różnych uczniów obejrzy pytanie, możemy potwierdzić, że wartości się zmieniły. Ponieważ wartości się zmieniają, naturalnie rozwiązanie jest również inne dla każdego przypadku.



Jednostki fizyczne


Wiris Quizzes doskonale nadaje się do tworzenia pytań matematycznych, ale ponieważ obsługuje jednostki miary, jest również odpowiedni dla fizyki, chemii, biologii, ekonomii i nie tylko.

W ten sposób może zostać utworzone pytanie, którego odpowiedź zawiera jednostki, a system poprawnie oceni każdą odpowiedź z równoważnymi jednostkami. W poniższym przykładzie poprawną odpowiedzią jest 2 godz. 20 min., ale każda równoważna odpowiedź jak 2,33 godz. lub 140 min. również zostanie zaakceptowana.


Dodatkowy komponent wejściowy


Nauczyciele często proszą swoich uczniów, aby wyjaśnili, w jaki sposób obliczyli odpowiedź na pytanie z matematyki lub przedmiotów ścisłych. Nawet w przypadku pytań ocenianych automatycznie nauczyciele mogą chcieć poprosić uczniów o podanie powodów, na wypadek gdyby chcieli później sprawdzić, czy ręcznie skorygowali ocenę lub po prostu odpowiedzieć na prośbę ucznia dotyczącą tego pytania. Jest to również cenne z perspektywy oceny formatywnej, wykraczającej poza ocenianie.

Na przykład możemy dodać edytor tekstu do poprzedniego pytania, prosząc uczniów o uzasadnienie odpowiedzi.


Dostosowywane odpowiedzi zwrotne


Inną interesującą funkcją Wiris Quizzes jest wykorzystanie odpowiedzi ucznia w odpowiedzi zwrotnej. W ten sposób można pokazać uczniowi, dlaczego odpowiedział źle lub jakie kroki powinien wykonać. Możemy dodać informację zwrotną np. do pytania o konkretną funkcję, aby pokazać różnicę między wykresami funkcji, którą udzielono jako odpowiedź, a funkcją poprawną.


Funkcje oceny


Kiedy edytujesz pytanie, Wiris Quizzes zapewnia szeroki zakres opcji porównywania odpowiedzi ucznia z poprawną odpowiedzią. Obejmują one cyfry dziesiętne, jednostki, uproszczenia itp. Czasami jednak okaże się, że konieczne jest stworzenie własnej reguły określającej, kiedy odpowiedź jest poprawna. Można to zrobić za pomocą funkcji stopniowania.

Możemy dodać funkcję oceny do poprzedniego pytania, aby zaakceptować więcej wielomianów niż (x - 2)(x+3). Aby to zrobić, musisz wybrać opcję Niestandardowe ocenianie w Opcje walidacji > Porównanie z odpowiedzią ucznia i zdefiniować regułę.



Grafika


Możliwe jest również dodanie grafiki do pytania i opinii. W tym celu wygenerować wykres w CalcMe i zinterpretować go jako standardową zmienną, następnie umieścić go w wymaganym miejscu. W tym przykładzie, poza podaniem listy wartości, możemy dostarczyć uczniom wykres słupkowy, aby mogli go zinterpretować.


Osadzone odpowiedzi


Osadzone odpowiedzi umożliwiają wstawianie różnych typów pytań w jednym zadaniu. W ten sposób jedno pytanie może posiadać kilka wyników w różnych formatach. W poprzednim ćwiczeniu możemy dodać różne rodzaje pytań podrzędnych.


Graficzne odpowiedzi


Graficzny typ odpowiedzi ma na celu umożliwienie pytań z odpowiedzią wymagającą od ucznia narysowania czegoś zamiast wybierania opcji lub pisania wyrażenia algebraicznego. Dzięki tej funkcji uczniowie będą mogli rysować punkty, linie, koła, przekroje stożkowe i nie tylko.